×

منوی اصلی

true
اقدامی غیرقانونی در کورس سوارکاری یزد
مسئول اسب موسسه تحقیقات علوم دامی کشور با بیان این‌که مسئولیت هویت‌گذاری، ثبت و شناسایی اسب‌ها به این موسسه واگذار شده است، گفت:‌ ممانعت از حضور اسب‌های میکروچیپ گذاری شده جهادکشاورزی در کورس یزد غیرقانونی است.

به گزارش نسیم یزد،«حمیدرضا سیدآبادی» عضو هیئت علمی و مسئول اسب موسسه تحقیقات علوم دامی کشور با بیان این‌که طبق قانون بحث ثبت و شناسایی اسب‌ به عهده موسسه علوم دامی است، اظهار کرد:‌ مسئولیت هویت گذاری اسب‌های کشور به عهده مرکز اصلاح‌نژاد است.

وی افزود: طی‌ تفاهم‌نامه منعقد شده بین موسسه تحقیقات علوم دامی کشور و مرکز اصلاح‌نژاد مسئولیت هویت‌گذاری، ثبت و شناسایی اسب‌ها به موسسه واگذار شده است.

مسئول اسب موسسه تحقیقات علوم دامی کشور گفت:‌ فدراسیون سوارکاری اصطلاحی با عنوان اسب ورزشی را در مکاتبات خود استفاده می‌کند که در این راستا بحث صدور شناسه ورزشی بدون میکروچیپ‌گذاری به عهده فدراسیون قرار خواهد گرفت.

سیدآبادی با بیان این‌که پیش از این مسئولیت میکروچیپ گذاری به عهده فدراسیون بوده و طبق قانون اخیراً این وظیفه به جهادکشاورزی واگذار شده است، گفت: فدراسیون سوارکاری اعلام کرده اسب‌های ورزشی که توسط جهاد کشاورزی میکروچیپ گذاری شدند را قبول نداشته و مانع حضور آنها در کورس می‌شود و این در حالی است که طبق قانون کورس اسب جزو رشته‌ و فرآیند ورزشی محسوب نمی‌شود.

کورس سوارکاری جزو مسابقات ورزشی نیست

این مسئول در ادامه رفع مشکل اسب‌هایی که از حضور آنها در کورس ممانعت شده است را از جمله اقدامات در دستور کار دانست، تصریح کرد: با توجه به این‌که کورس جزو مسابقات ورزشی حساب نمی‌شود مالکان اسب‌ها می‌توانند خودشان نسبت به برگزاری کورس اقدام کنند.

وی با اشاره به ضرورت صدور شناسنامه برای تمام اسب‌ها، تأکید کرد: ممانعت از حضور اسب‌های میکروچیپ گذاری شده توسط جهادکشاورزی در کورس اقدامی غیرقانونی است.

«سعید بیگ» رییس هیئت سوارکاری استان یزد با بیان این‌که از 57 سال پیش که اسب‌های عرب ایران به ثبت رسیدند بحث تبارنامه آنها در حال بررسی است، اظهار کرد:‌ اخیراً مسئولیت بررسی و میکروچیپ گذاری اسب‌های عرب مجدداً به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شده است.

وی با بیان این‌که بررسی‌نژاد اسب‌های متقاضی شرکت در کورس سوارکاری بسیاری مهم است،‌افزود: فدراسیون سوارکاری در نامه‌ای از جهادکشاورزی درخواست کرده علاوه بر میکروچیپ گذاری یک شناسه ورزشی هم برای اسب‌های متقاضی شرکت در کورس از سوی فدراسیون صادر شود که تاکنون جوابی در این خصوص از سوی جهادکشاورزی اعلام نشده است.

رییس هیئت سوارکاری استان یزد جلوگیری از ضایع شدن هرگونه حق شرکت کنندگان را مهمترین دلیل صدور شناسه ورزشی برای اسب‌های عرب دانست و گفت:‌ فدراسیون سوارکاری با صدور ابلاغیه اعلام کرد، تا زمان صدور شناسه ورزشی از حضور اسب‌هایی که توسط جهادکشاورزی میکروچیپ گذاری شدند در مسابقات جلوگیری شود.

«علی شریفات» مربی اسب «یل یحیایی» با بیان این‌که مدت یک سال است که در حال آماده کردن این اسب برای حضور در کورس بهاره یزد است، اظهار کرد: تاکنون بیش از 20 میلیون تومان برای تیمار و آماده کردن این اسب هزینه و زحمت کشیده شده است.

وی افزود:‌ فقط به دلیل این‌که «یل یحیایی» توسط جهاد کشاورزی میکروچیپ گذاری شده هیئت سوارکاری یزد از حضور آن در این دوره کورس ممانعت کرده است.

مربی یل‌یحیایی با بیان این‌که تمام مراحل قانونی برای حضور در این دوره مسابقات این اسب انجام شده است،‌گفت:‌ متأسفانه در حال حاضر ما بلاتکلیف بین دو ارگان جهادکشاورزی و فدراسیون سوارکاری هستیم.

مسئولان مانع پایمال شدن حق اسبها در کورس شوند

«جلال خانی‌زاده» مسئول برگزاری کورس سوارکاری در استان یزد با بیان این‌که مشکل اصلی در این حوزه ناهماهنگی‌های موجود بین ارگان‌های دولتی نظیر فدراسیون سوارکاری و جهاد کشاورزی دانست و بیان کرد: من در مقام قضاوت در مورد مشخص کردن حق و ناحق نیستم ولی چیزی را که برایم مشهود است پایمال شدن حق مربیان و مالکان اسب‌ها در کورس‌های سوارکاری است.

وی با اشاره به تلاش‌های شبانه روزی مربیان و مالکان برای آماده کردن اسب‌های مسابقه، افزود:‌ هر مربی حدود شش ماه تمام توان خود را برای آماده کردن اسب خرج می‌کند و این در حالی است که متأسفانه در زمان بهره‌برداری با ممانعت از حضور اسب در کورس قربانی ناهماهنگی‌های دو ارگان دولتی می‌شود.

مسئول برگزاری مسابقات در مورد شرایط حضور اسب‌ها در مسابقات مختلف گفت:‌ تکمیل فرم مشخصات ظاهری اسب و تأیید آن از سوی فدراسیون یکی از مهمترین شروط حضور اسب‌های شرکت کننده در مسابقه بوده و تا زمانی که اسب مورد نظر میکروچیپ بشود به عنوان شناسه ورزشی محسوب و مجوز شرکت در مسابقه خواهد داشت.

 


true
true
true