×

منوی اصلی

true
معابر یزد در شأن دارالعباده نیست
همزمان با روز جهانی معلولان جمعی از خبرنگاران رسانه‌های استان سوار بر ولیچر چند ساعتی خود را بجای معلولان گذاشته و هیچ جمله ای جز این که معابر یزد شایسته دارالعباده نیست.

به گزارش نسیم یزد، همزمان با روز جهانی معلولین چند نفر از خبرنگاران یزدی سوار بر ویلچر در خیابان‌های مختلف یزد تردد کردند و از مسئولان خواستند تا بیش از پیش نسبت به حضور فعالانه معلولان در سطح شهر یزد احساس مسئولیت کنند.

درک مختصری از مشکلات معلولان جسمی حرکتی که برای حضور در سطح شهر به ناچار باید از ویلچر استفاده کنند مهمترین دلیل خبرنگاران برای اجرای این برنامه بود.

ساخت رمپ فقط برای رفع تکلیف

متأسفانه علی‌رغم تأکیدات مختلف و مستمر مسئولان ارشد استان مبنی بر مناسب سازی اماکن عمومی نظیر مجتمع های تجاری، بانک ها و فضای سبز ولی آن طور که باید و شاید نسبت به این مهم اقدام نشده است.

برخی از بانک ها و مجتمع های تجاری در حالی نسبت به ساخت رمپ برای ورود ویلچر اقدام کردند که حتی یک فرد سالم هم قادر به تردد در آن مسیر نیست.

شیب تند، درب بسته و ساخت مانع های بتونی از جمله معایب ساخت رمپ‌های موجود در برخی فضاهای عمومی شهر یزد است که عبور و مرور را برای معلولان ولیچری سخت کرده است.

متأسفانه مسئولان دستگاه‌های مختلف درحالی دم از مناسب سازی می‌زنند که نه تنها اماکن عمومی بلکه معابر اصلی و فرعی سطح شهر یزد هم برای رفت و آمد معلولان به تهدید و کابوسی ترسناک تبدیل شده است.

مناسب نبودن اتوبوس‌های خط واحد، چاله‌های عمیق در پیاده روها، مسدود شدن پل‌های پیاده رو به وسیله باغچه‌های شهرداری و خراب بودن تقریبا تمام آسانسورهای پل‌های عابر پیاده مشکل حضور معلولان در سطح شهر را دو چندان کرده است.

رفتار نامناسب برخی شهروندان و متولیان اماکن عمومی با معلولین از دیگر مهمترین چالش‌های اجتماعی و حضور معلولان در جامعه است که حضور جدی مسئولان را می‌طلبد.

معابر در یزد معلولان را خانه نشین کرد

پارک میدان آزادی، خیابان طالقانی و خیابان فرخی به عنوان مرکزی‌ترین خیابان‌های یزد علاوه بر ترافیک سنگین، هیچ مناسب سازی محیطی برای معلولان ندارند.

مسیر عابر پیاده ای که به وسیله باغچه عمیق شهرداری مسدود شده، پیاده روهایی که با حصار بتنی مانع ورود ویلچر به محدوده پارک می‌شوند، بلوارهایی که با نردهای بلند و ارتفاع 80 سانتی سدی برای عبور معلولان از عرض خیابان هستند، همگی بخشی از معابر شهر یزد بوده که به گفته برخی مسئولان برای حضور معلولان مناسب سازی شدند.

معابر شهر یزد به شکلی طراحی شدند نه تنها برای استفاده افراد سالم از نظر جسمی مناسب نیستند، بلکه اجباری جدی برای خانه نشین شدن معلولان دارد.

معلولان به دلسوزی نیاز ندارند

افراد دارای معلولیت نه تنها به دلسوزی بدون احساس مسئولیت نیاز ندارند بلکه خود در بسیاری از حوزه‌ها دارای ویژگی‌های خاص و منحصربفردی هستند و به عنوان قشری از جامعه ما حق حضور و رفت و آمد در سطح شهر را دارند که متأسفانه در حال حاضر به دلیل عدم احساس مسئولیت کافی مسئولان و دست‌اندرکاران خانه نشین شده اند.

مناسب سازی معابر شهری، اماکن عمومی و وسایل حمل و نقل عمومی به طوری که همه افراد جامعه اعم از جوانان، سالمندان، زنان و مردان و معلولان بتوانند از آنها استفاده کنند مهمترین رسالت مسئولان شهری در این حوزه است.

حضور فعالانه در سطح شهر کمترین حق معلولان به عنوان شهروندان این استان و شهر بوده که به دلیل عدم توجه به مقوله مناسب سازی استاندارد این حق از آنها دریغ شده است.

دکتر غنیمت معاون توانبخش اداره کل بهزیستی استان یزد، با بیان این‌که تصادفات جاده ای نقش مهمی در افزایش آمار معلولین ایفا می‌کند، اظهار کرد: متأسفانه نه تنها اماکن عمومی بلکه بسیاری از خیابان ها و وسایل حمل و نقل عمومی هم برای استفاده و رفت و آمد معلولان مناسب نبوده و بستر حوادث ناگوار ترافیکی برای معلولان را ایجاد کرده است.

وی با اشاره به ضرورت مناسب سازی وسایل حمل و نقل عمومی برای جابجایی معلولان، افزود: شهردای می تواند با مناسب سازی کردن حداقل 10 اتوبوس خط واحد مشوقی برای حضور معلولان در سطح شهر شود.

معاون توانبخش بهزیستی یزد در پایان خاطرنشان کرد: نهادینه شدن فرهنگ مناسب سازی معابر برای تسهیل کردن شرایط حضور معلولان به عزمی ملی و مشارکت تمام اقشار جامعه نیاز دارد.

 


true
true
true