×

منوی اصلی

true
برداشت 820 تن انواع گیاه دارویی در یزد
مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان یزد با اشاره به افزایش سطح زیر کشت گیاهان دارویی در سطح استان نسبت به سال گذشته گفت: امسال 820 تن انواع محصول از یک هزار و 300 هکتار زمین‌های زیر کشت استان برداشت شده است.

به گزارش نسیم یزد،« یدالله جوادپور» با بیان این که سطح زیرکشت استان در سال گذشته ۹۵۰ هکتار بوده 650 تن محصول تولید شده است، اظهار کرد: ۲۸ گونه گیاهان دارویی در استان یزد کشت می‌شود.

وی عمده این گیاهان را زعفران، به‌لیمو، آویشن، نعناع فلفلی، خار مریم، گل‌گاوزبان، شاه‌تره، کاسنی، خارشتر، زبره سیاه و سبز، آلوئه ورا، گل محمدی، زرشک، آنغوزه، شیرین‌بیان عنوان کرد و افزود: کاشت و توسعه گیاهان دارویی علاوه بر صرف جویی در آب به‌طور متوسط در هر هکتار برای کشاورزان ۹۲ میلیون ریال درآمدزایی دارد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی یزد با بیان این که برای تولید گیاهان دارویی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان‌های استان یزد ۲۰۰ تا ۵۰۰ میلیون ریال وام با همکاری بانک‌های عامل به متقاضیان پرداخت می‌کنند، گفت: برای توسعه و افزایش محصول علاوه بر آموزش کشاورزان، معرفی گونه‌های مقاوم و متناسب با شرایط اقلیمی منطقه توسط کارشناسان در برنامه‌های کاری سازمان قرار دارد.

جوادپور با اشاره به اختصاص وام برای تهیه نهاده‌های کشاورزی و توزیع ۶۵ هزار نشاء و نهال گیاهان دارویی یارانه‌ای شامل به‌لیمو، مرزنگوش، بادرنجوبه، نعناع فلفلی و سرکار گل، تصریح کرد: گیاهان دارویی به خاطر کم آبخواه بودن نسبت به دیگر گیاهان و بازار فروش از لحاظ اقتصادی مقرون ‌به ‌صرفه‌تر است.

این کارشناس ارشد حوزه باغبانی یزد ادامه داد: با توجه به چالش‌های کم‌آبی و افت سطح آب‌های زیر زمینی، ظرفیت‌های خوبی برای توسعه کشت گیاهان دارویی و محصول گلخانه‌ای در استان وجود دارد.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی یزد خاطرنشان کرد: بخشی از محصولات علاوه بر بازارهای یزد، عمده آن پس از بسته بندی و فراوری به سایر استان‌ها و خارج از کشور ارسال می‌شود.

جوادپور زمین‌های قابل‌کشت استان ۱۷۰ هزار هکتار است که در حال حاضر به دلیل تداوم دو دهه پدیده خشکسالی، کاهش بارندگی و توسعه کشت گیاهان کم آبخواه، ۱۱۶ هزار هکتار آن کشت می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: سالانه افزون بر یک‌ میلیون و ۶۲۰ هزار تن انواع محصول کشاورزی و دامی به همت ۷۶ هزار بهره‌بردار در این حوزه تولید می‌شود که شامل ۷۹۰ هزار تن محصول زراعی و باغی و ۴۶۰ هزار تن محصول گلخانه‌ای و ۳۸۰ هزار تن محصول دامی است.


true
true
true