×

منوی اصلی

true
سرانه مصرف مواد قندی در یزد 3 برابر میزان توصیه شده است
مدیر گروه تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد با بیان این که اجرای سند تغذیه‌ای می‌تواند بخشی از ایرادات تغذیه‌ای را رفع کند، گفت: استان یزد یکی از استان‌های پیشرو در مصرف مواد قندی است.

به گزارش نسیم یزد نیوز،دکتر«یوسف نقیایی»  با بیان این که یکی از جنبه‌ای تغذیه سالم، رعایت الگوهای مصرف غذای سالم است، اظهار کرد: در بین الگوهای غذایی، الگوی تهیه مصرف مواد قندی، نمک، روغن، میوه و سبزیجات مورد توجه بیشتری قرار می‌گیرد.

وی‌ با اشاره به این که عدم رعایت هر یک از الگوهای مصرف می‌تواند بیماری‌هایی از قبیل دیابت، فشار خون، سرطان و بیماری‌های قلبی و عروقی را شامل شود، افزود: مهمترین اقدام در راستای رفع و کنترل این بیماری‌ها اطلاع رسانی الگوی تغذیه‌ای آن است.

مدیر گروه تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد در مورد الگوی تغذیه ای مواد قندی گفت: استان یزد یکی از استان‌های پیشرو در مصرف زیاد مواد قندی به ویژه قندهای ساده نظیر شکر، قند، نبات و محصولات جانبی است که از آنها تولید می‌شود.

نقیایی مقدار توصیه شده مصرف روزانه مواد قندی برای پیشگیری از دیابت را کمتر 25 گرم عنوان و تصریح کرد: این درحالی است که سرانه مصرف مواد قندی در استان بیش از 3 برابر مقدار توصیه شده است.

وی بیان کرد: به حداقل رساندن مواد غذایی حاوی قندهای ساده و حذف یا کاهش مصرف شیرینی ها را از جمله راهکارهای توصیه شده برای مقابله با بیماری دیابت است.

نقیایی با اشاره به بالا بودن میزان روغن مصرفی در استان، گفت: مردم یزد 1.5 برابر بیشتر از میزان روغن توصیه شده در روز مصرف می‌کنند که به عبارت دیگر هر فرد برای تامین انرژی لازم باید روزانه 30 گرم روغن دریافت کند این درحالی است که هر فرد یزدی روزانه 45 گرم روغن مصرف می‌کند.

وی اظهار کرد: با توجه به این که هر نوع روغن حاوی انرژی بسیار زیادی است مصرف زیاد آن ها می تواند منجر به اضافه وزن و چاقی شود.

مدیر گروه تغذیه معاونت بهداشتی با اشاره به شیوع چاقی و اضافه وزن در میان مردم یزد، خاطرنشان کرد: به حداقل رساندن مصرف غذاهای سرخ شده، جایگزینی روش های طبخ به جای سرخ کردن و کاهش مصرف غذاهای فرآوری شده از جمله راهکارهای توصیه شده برای کاهش چاقی است.

وی در ادامه با بیان این که استان یزد در گروه 10 استان برتر در زمینه شیوع بیماری فشارخون است، تصریح کرد: دریافت زیاد سدیم یا نمک یکی از موارد تغذیه ای است که در بروز فشار خون بالا نقش دارد.

نقیایی میزان نمک دریافتی در استان را 1.5 تا دو برابر میزان توصیه شده اعلام کرد و گفت: میزان نمک توصیه شده در روز پنج تا هفت گرم و میزان سدیم توصیه شده نیز دو تا هفت گرم است.

وی با بیان این که کاهش دریافت نمک و کمتر اضافه کردن این ماده به غذاها می‌تواند بخش قابل توجهی از نمک مازاد دریافتی را اصلاح کند، افزود: استفاده از انواع نان‌های کم نمک ، پنیر کم نمک و کاهش غذاهای پرنمکی نظیر خیارشور بهترین راهکار برای اصلاح این الگوی تغذیه ای است.

نقیایی در بخش دیگری از سخنان خود به زنجیره تولید مواد غذایی اشاره و بیان کرد: در راستای رعایت کلیه موارد زنجیره تولید، سند تغذیه‌ای استان تکمیل و درحال اجرا است.

وی تصریح کرد: سند تغذیه‌ای تلاش می‌کند تا در قسمت تولید مقدار نمک، چربی، قندها و فرآوردهای غذایی را در حد ممکن کاهش دهد و به اصلاح الگوهای تغذیه‌ای بپردازد.

این مسئول در پایان خاطرنشان کرد: اجرای سند تغذیه‌ای می‌تواند بخشی از ایرادات تغذیه‌ای را در هنگام تولید رفع و با همراهی مردم ملاک اصلاح الگوی مصرف شود.


true
true
true