×

منوی اصلی

true
مراقب آسیب‌های اجتماعی زیر پوست شهر باشیم
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد از سیاست گذاران، تصمیم گیران، نهادهای مردمی و فعالان اجتماعی،‌ فرهنگی و سیاسی خواست تا بیشتر مراقب آسیب های اجتماعی زیر پوست شهر و استان باشند.

به گزارش نسیم یزد نیوز،«فخرالسادات خامسی هامانه» در جلسه هم اندیشی سند تحول سلامت روان استان به بیان مشکلات در حوزه شناسایی آسیب های اجتماعی استان پرداخت و اظهار کرد: مشکل ما در این خصوص در دو بخش امنیتی و محرمانگی اطلاعات و دیگر، متفاوت بودن آمارهای بخش‌های مختلف حوزه آسیب‌های اجتماعی است.

 

وی افزود: استان یزد در مقایسه با دیگر استان‌ها در حوزه حاشیه‌نشینی، سومین استان مهاجرپذیر کشور می باشد.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد گفت: در آسیب طلاق و اعتیاد هرچند جزو 10 استان نخست کشور نیستیم اما توجه به نرخ رشد این دو آسیب در استان، ضروری است.

خامسی هامانه تصریح کرد: در کنار این چند آسیب اولویت دار، باید به وجود یا رشد مشکلات و جرائم دیگری چون سرقت، نزاع فردی و جمعی، خودکشی، مصرف مشروبات الکلی، کودک آزاری، همسرآزاری و... در جامعه توجه کرد و با توجه به شرایط کمی و کیفی و نرخ رشد هر یک، برنامه‌هایی کوتاه مدت و بلندمدت تدوین و اجرایی نمود.

وی ادامه داد: خوشبختانه نهادهای اجتماعی استان در سال‌های اخیر، به نسبت بسیاری از استانها، برنامه‌ریزی‌های موفقی در حوزه کنترل و کاهش برخی آسیب‌ها مانند طلاق  داشته‌اند.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اظهار کرد: نظر من این است تا زمانی که همه آحاد جامعه درگیر ماجرای آسیب های اجتماعی نیستند، مسئله‌های اجتماعی حل نمی‌شود و تا زمانی که دیالوگ‌ها و دغدغه‌ها یکی نشود و از سیاست‌گذاران و مسئولان تا آحاد جامعه درگیر، دغدغه‌مند، حساس و مسئول در این موضوعات نشوند، رفع معضلات و توسعهٔ اجتماعی محقق نمی گردد.

این مسئول خاطرنشان کرد: در استان ‌یزد تجربه های خوبی از همگرایی های کم نظیر اجتماعی جهت دست یافتن به موفقیت های علمی به ویژه در آموزش و پرورش داشته ایم؛   استفاده از این تجربه ها جهت همراه کردن آحاد جامعه در کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی رهگشا خواهد بود.

خامسی بیان کرد: من به عنوان مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری از سیاست گذاران، مدیران، فعالان و دغدغه‌مندان اجتماعی درخواست می کنم حواس شان به آسیب های اجتماعی زیر پوست شهر باشد و صرفأ در پی زیبا و آرام نشان دادن رویه و ظاهر جامعه نباشند. 

طبق گفته او، مسائل اجتماعی به گونه ای است که متأسفانه زمان ثابت می‌کند کم توجهی و بعضأ کتمان آن، تا چه میزان خانمان سوز و آسیب زا بوده است.

دبیر کارگروه فرهنگی، اجتماعی، سلامت، زنان و خانواده استان گفت: باید همه تلاش خود را به کار بگیریم و همهٔ دستگاه ها و اقشار مردم را دغدغه‌مند و درگیر مباحث اجتماعی کنیم تا همه بدانند زمانی که همه همگرا، همگام، همفکر و همدل نگردند، دست یافتن به جامعه ای سالم و خالی از معضلات اجتماعی ممکن نیست.

خامسی افزود: برای تحقق برنامه های اجتماعی، توجه به زیرساخت های اقتصادی و رفع موانعی چون بیکاری و برنامه ریزی جهت ایجاد فرصت های شغلی با توجه به ظرفیت های استان درحوزه هایی چون گردشگری، صنایع دستی و... یک ضرورت است.

لازم به ذکر است در این جلسه مطرح شد: سند سلامت استان روی سه عنوان برنامه‌ریزی شده که یکی از آنها برنامه سلامت روان است که این برنامه بر مبنای سه آیتم اعتیاد، حوزه اجتماعی و روان بحث می‌شود.

همچنین بیان شد: 450 میلیون نفر در جهان به نوعی به اختلالات روانپزشکی دچار هستند؛ یعنی از هر چهار نفر، یکی و شایع‌ترین اختلال روان پزشکی نیز مربوط به افسردگی است.


true
true
true