×

منوی اصلی

true
لزوم توسعه آبیاری قطره‌ای در یزد
امام جمعه یزد با اشاره به ضرورت پیگیری جدی توسعه آبیاری قطره‌ای در استان،‌گفت: بارندگی‌های اخیر نباید سبب غفلت ما در مدیریت مصرف آب شود.

به گزارش نسیم یزد نیوز، آیت‌الله «محمدرضا ناصری‌یزدی» با بیان این‌که همه ما باید از نعمت‌های خداوند شاکر باشیم و بهره مناسبی هم از آنها ببریم، اظهار کرد:‌ یکی از موضوعات بسیار مهم در ارتباط با این نعمات این است که طرز بهتر استفاده کردن از آن را به مردم بیان کنیم و آموزش‌های لازم را در جامعه داشته باشیم.

وی افزود: در بحث آب هم که یکی از نعمات بسیار مهم خداوند متعال است، باید فرهنگ‌سازی و آموزش لازم انجام شود.

امام جمعه یزد در ادامه با بیان این‌که در گذشته مرسوم بود که آب شب مانده را نخورند گفت: برخی این موضوع را هنوز هم عقیده دارند در حالی که دلیل این موضوع این بود که در گذشته آب‌ها در کوزه‌هایی بود که در آن باز بود و ممکن بود حشره‌ای یا موجود دیگری وارد آن شود.

ناصری یزدی تصریح کرد: یکی از نکات جالب در ارتباط با صرفه جویی حضرت امام این بود که ایشان هر زمان که می‌خواستند شب‌ها از اتاقی خارج شوند، حتما لامپ آن را خاموش می‌کردند و اگر در حیاط هم می‌دیدند که کسی لامپ اتاقش را روشن گذاشته ولی در اتاق نیست تذکر می‌دادند که آن را خاموش کنند.

این مسئول با اشاره به این‌که در مصرف هم نظم از اهمیت بسیار برخوردار است ادامه داد: اگر ما مصرف را بر اساس آن چه نیاز است انجام دهیم و بیش از آن استفاده نکنیم قطعا هیچ زمانی مشکلی پیدا نمی‌شود.

وی با اشاره به بارندگی‌های ماه‌های اخیر گفت: به حمدالله بارندگی‌ها خوب بود ولی نکته‌ای که باید حتما به آن توجه کنیم این است که نسبت به آبیاری قطره‌ای و آبیاری نوین به دلیل بارندگی‌هایی که داشتیم غفلت نکنیم و نگوییم الان که باران آمده پس نیازی به آبیاری قطره‌ای نداریم بلکه باید با همه توان نسبت به توسعه آبیاری به صورت نوین و قطره‌ای کار کنیم.

ناصری‌یزدی نوع آبیاری در برخی از پارک‌ها و خیابان‌ها را نامناسب دانست و گفت: بعضی مواقع مشاهده می‌شود که برای آبیاری، آب بسیار زیادی در خیابان هدر می‌رود و این موضوع اصلا مناسب نیست؛ شهرداری باید حتما نسبت به این موضوع حساسیت ویژه‌ای داشته باشد و به کارکنان خود در این حوزه تذکر لازم را بدهد.

امام جمعه یزد افزود: یکی از مسائلی که در ارتباط با کشاورزی مطرح می‌شود این است که در یزد به دلیل کم آبی نباید اقدام به کشت کرد در حالی که این موضوع اگر محقق شود و کشت و کار در یزد نداشته باشیم، تبخیر در یزد به کمترین حد خود می‌رسد و بارندگی هم به همین میزان کاهش می‌یابد.

وی در پایان گفت: در این زمینه باید درختان و پوشش‌های گیاهی که متناسب با یزد است را بکاریم و زمینه‌ای داشته باشیم که هم کشت و کار انجام شود و هم در نوع آبیاری دقت لازم را داشته باشیم.


true
true
true