×

منوی اصلی

true
لزوم واگذاری مساجد به جوانان برای توسعه فرهنگ دینی
مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان یزد با اشاره به وجود چالش بحران محتوایی در مساجد‌، ‌گفت: مساجد به عنوان پایگاه‌های فرهنگی و دینی که نقش مهمی در توسعه اجتماعی دارند باید به جوانان سپرده شوند.

به گزارش نسیم یزد نیو‌ز،حجت الاسلام والمسلمین «مصطفی گرجی» با بیان این‌که کانون‌های فرهنگی هنری مساجد 25 سال قدمت دارند، اظهار کرد:‌ کانون های مساجد سعی دارند با رویکرد کودکف نوجوان و خانواده به‌عنوان بازوی فرهنگی هنری مساجد سطح فرهنگی و اجتماعی جامعه اسلامی را بیش از پیش ارتقا دهند.

وی با اشاره به ضرورت سپرده شدن مساجد به جوانان، افزود:‌ رونق گرفتن مساجد مستلزم ایجاد زمینه ورود بیش از پیش این قشر به مسجد است که البته نقش مهمی هم در توسعه اجتماعی و فرهنگ دینی ایفا می‌کند.

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان یزد،‌گفت: با حضور نوجوانان، جوانان و کودکان در مسجد فعالیت‌های فرهنگی هنری تقویت و کانون مساجد هم می‌تواند با تدوین و اجرای برنامه‌های دینی و مذهبی مختلف زمینه آشتی نسل جدید با مسجد را فراهم سازد.

گرجی تجهیز مساجد به کتابخانه را یکی از راهکارهای اجرایی برای جذب جوانان به مسجد دانست و بیان کرد:‌ جوانان اشتیاق زیادی به خواندن رمان دارند، این بحث را باید جدی گرفت و با معرفی رمان‌های دینی و جذاب این مهم را گسترش داد.

این مسول در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که مسجد از سدر اسلام تاکنون مسئولیت گسترش فرهنگ و هنر دینی را به عهد داشته است،‌ تصریح کرد: مساجد در حقیقت دادگاه رسیدگی به مشکلات مردم و محل اجماع و تصمیم گیری برای رفع نیاز جامعه اسلامی است.

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد یزد بحرانی بودن مساجد از نظر محتوا را یکی از چالش های جدی در مدیریت فرهنگی و اجتماعی جامعه کنونی عنوان کرد و ادامه داد:‌ بحران فعلی مساجد با حضور مسئولانه و هدفمند جوانان، کودکان و نوجوانان رفع می‌شود.

وی یکنواختی و یکسان شدن مباحث ارائه شده را از جمله مشکلات محتوایی مساجد دانست و بیان کرد:‌ درب مساجد متاسفانه فقط در سه وعده نماز باز است و این باعث یکنواختی و دورشدن جامعه هدف که نسل جدید هستند می‌شود.

گرجی با بیان این‌که مسجد جایگاه همه اقشار است و تمام افراد جامعه باید بتوانند از ظرفیت دینی،‌ فرهنگی و هنری این مکان مقدس استفاده کنند،‌ گفت:‌ درب مساجد باید بیشتر مواقع باز و کلاس‌های آموزشی، فرهنگی و هنری در آن تشکیل شود.

این مسئول تأکید کرد: کانون‌های فرهنگی هنری مساجد باید برای سنین مختلف برنامه‌های فرهنگی هنری و آموزشی شاد داشته باشد تا کودکان و نوجوانان به مساجد بیایند.

وی در پایان با اشاره به نقش کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در برگزاری برنامه‌های مختلف و متنوع ویژه کودکان، نوجوانان و خانواده،‌ خاطرنشان کرد: کشف استعدادهای نهفته به همراه جذاب کردن فضای مسجد با نورپردازی و طراحی مختلف از جمله ضرورت‌های اجرایی در مساجد است.


true
true
true