×

منوی اصلی

true
مطالبات رییس انجمن زرتشتیان یزد از دستیار ویژه رییس‌ جمهور
رییس انجمن زرتشتیان یزد با اشاره به خدمات جامعه زرتشتیان در حوزه وقف، گفت: رعایت قانون در بحث واگذاری اراضی زرتشتیان یکی از مطالبات اقلیت‌های دینی در استان یزد است.

به گزارش نسیم یزد نیوز،«سپنتا نیکنام» در همایش اقلیت‌های دینی استان یزد که با حضور حجت‌السلام و المسلمین «علی یونسی» -مشاور رییس‌جمهور در امور ادیان و اقوام-، «احمد ترحمی» معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار و جمعی از مسئولان ارشد شهرستانی و استانی برگزار شد، با بیان این که یزد پایتخت فرهنگی زرتشتیان جهان است، اظهار کرد: اصلی‌ترین زیارتگاه‌های معاصر زرتشتیان در شهر یزد واقع شده و به همین منظور این میراث جهانی هر ساله میزبان گردشگران و زرتشتیان بسیاری از نقاط مختلف است.

وی با بیان این که زرتشتیان وقفیات زیادی در نقاط مختلف ایران داشته و دارند، افزود: وقفیات زرتشتیان در ایران بیانگر تلاش پیروان این آیین به منظور نهادینه کردن روحیه وحدت و همدلی بین تمام انسانهاست.

رییس انجمن زرتشتیان یزد در ادامه بیش از 40 درصد وقفیات این استان را مربوط به جامعه زرتشتیان دانست و گفت: واگذاری اختیار اراضی زرتشتیان به مالکانشان یکی از مطالبات جامعه زرتشتیان یزد از مسئولان ارشد نظام و دولت است.

نیکنام در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که زرتشتیان یزد 20 درصد از زمین‌های پارک "مارکار" این شهر را به شهرداری واگذار کردند، به شرط آنکه اسم پارک به نام مارکار معرفی و ماندگار شود، تصریح کرد: متأسفانه هنوز این مهم اجرایی نشده است.

این مسئول واگذار نشدن زمین‌های دخمه زرتشتیان به مالکان و جلوگیری از مصادره این منطقه توسط اداراتی نظیر مسکن و شهرسازی را از دیگر مطالبات اقلیت‌های دینی در استان یزد دانست و خاطرنشان کرد: "خلدبرین" یزد هم توسط یک فرد زرتشتی وقف شده است.

وی ایجاد محدودیت‌های امنیتی برای برگزاری جشن سده زرتشتیان را از دیگر چالش‌های زرتشتیان در استان یزد دانست و بیان کرد: دستگاه‌های حاکمیتی باید با تعیین خطوط قرمز به جامعه زرتشیان کمک کنند تا این جشن به صورت ملی برگزار شود.

نیکنام توجه بیش از پیش به دلایل ثبت جهانی یزد را از دیگر مطالبات جامعه زرتشتیان عنوان و اظهار کرد: حضور اقوام و ایرانیان غیر مسلمان 50 درصد دلیل ثبت جهانی یزد است ولی متأسفانه آن طور که باید و شاید در بحث هزینه کرد تقویتی بافت تاریخی به ویژه در منطقه زرتشتی‌نشین تعادل رعایت نشده است.

رییس انجمن زرتشتیان یزد در پایان سخنان خود با بیان این که جامعه زرتشتیان دو درصد جمعیت شهر یزد را به خود اختصاص می‌دهند، اظهار کرد: بیش از 40 درصد وقفیات یزد توسط زرتشتیان انجام شده اما متأسفانه هیچ سهمی از استخدام در ادارات استان نظیر اداره کل اوقاف نداشته‌اند.


true
true
true