×

منوی اصلی

true
راهیابی «دِویل زنی» یزد به بخش رقابتی جشنواره ملی تئاتر اهواز
نمایش «دِویل زنی» محصول حوزه هنری یزد نوشته «محمدرضا امیرخانی» به کارگردانی «علی جاور» با موضوع «آب و حفاظت از میراث فرهنگی» در دومین جشنواره ملی تئاتر اهواز به روی صحنه رفت.

به گزارش نسیم یزد نیوز،«محمدرضا امیرخانی» حضور در جشنواره تئاتر اهواز را تجربه خوب و مهمی دانست و در جمع خبرنگاران اظهار کرد: حضور این نمایش در بین هفت اثر راه یافته به بخش مسابقه، بهترین امتیاز بود و نشان از ظرفیت و توانمندی تئاتر یزد دارد، این در حالی است که آثار برخی استان‌های مطرح در عرصه تئاتر به این مرحله راه پیدا نکرد.

وی افزود: هرچند این دوره یک اثر برگزیده داشت و «دویل زنی» موفق به کسب جایزه نشد اما چیزی از ارزش‌های اثر و تلاش عوامل آن کم نمی‌شود. باید بیشتر تلاش کنیم تا در سایر رویدادهای نمایشی حضوری موفق‌تر داشته باشیم.

این بازیگر و نویسنده یزدی با بیان این‌که در این اثر از شیوه طراحی صحنه مدرن استفاده شده است، گفت: نمایش در دو طبقه مجزا اتفاق می‌افتد که هر کدام با کاربردهای متفاوت، حس خاصی را به مخاطب منتقل می‌کند.

امیرخانی تصریح کرد: کارگردان در این اثر از هنرمندان جوان یزدی در کنار بازیگرن زبده‌ای چون امیررضا وزیری با بیش از نیم قرن سابقه بازیگری بهره گرفته و سعی کرده با یک گروه حرفه‌ای کار را پیش ببرد.

به گفته وی امیررضا وزیری، رضا ملک ثابت، زهرا زین‌الدینی، حسام افروز، حمید استادیان و اسماعیل ملانوری در این نمایش به ایفای نقش پرداختند.

دیگر عوامل این نمایش را دستیار کارگردان: زمان ارکمان، طراح صحنه و لباس: محمدرضا رضایی، آهنگساز: حسین افروز، اجرای موسیقی: محمد امین خادم، اجرای دکور: وحید عارفعلی، اسماعیل ملانوری و مسعود شهابی، طراح نور:حسین زارع، طراح گریم :مهدی هدایتی و طراح پوستر و بروشور: محسن احمدی تشکیل می‌دهند.

وی با اشاره به بومی بودن محتوای اثر خاطرنشان کرد: به نظر من با توجه به بکر بودن موضوع نمایش، طراحی صحنه مدرن و بازی‌های خوب، دویل زنی یک نمایش موفق خواهد بود.

این نویسنده در ادامه اظهار کرد: دویل زنی داستان یک جانباز بازمانده از عملیات «فتح المبین» در یکی از روستاهای یزد را روایت می‌کند. روستا با خشکسالی مواجه شده و قرار است با حفر چاه برای اهالی آب تأمین شود اما او با این کار مخالف است و بر احیاء دوباره قنات روستا تأکید دارد. همه اهالی حتی همسرش با او مخالفت می‌کنند، در نهایت خودش به تنهایی برای لایروبی و احیاء قنات اقدام می‌کند ولی در آخرین لحظات قبل از رسیدن به آب بر اثر جراحات ناشی از جنگ به شهادت می‌رسد.

وی با بیان این که این اثر با نگاه ارزشی و دفاع مقدسی تولید شده افزود: این نمایش ترکیبی از واقعیت و تخیل است چون رگه‌هایی از ماجرا به عملیات فتح المبین ارتباط دارد که واقعی است اما داستان قنات تخیلی است.

امیرخانی درخصوص ماجرای دویل زنی گفت: زمستان 1360 خرمشهر در اشغال ارتش متجاوز بعث عراق بود. قبل از آزادی خرمشهر باید منطقه کرخه و اندیمشک آزاد می‌شد. عملیات فتح‌ المبین در دستور کار رزمندگان اسلام قرار گرفت. در سه راه مندلی منطقه کوت گاپون باید توتلی حفر می‌شد که انتهایش پشت خاکریزهای دشمن باشد و منجر به محاصره متجاوز شود.

وی ادامه داد: برای حفر تونل به صلاحدید فرماندهان از شهید آیت الله صدوقی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد کمک خواستند، ایشان حاج غلامحسین رعیت استاد مقنی کار یزدی ساکن قم را فراخواندند و موضوع را با وی مطرح کردند. ابتدا 11 مقنی به منطقه عملیاتی رفتند که در مدت 3 ماه تعداد آنها به 35 نفر رسید. مقنی‌های یزدی با حفر کانالی به طول 346 متر که از پشت خاکریزهای دشمن بیرون آمد کاری کردند کارستان و محاصره دشمن را رقم زدند. در نهایت عملیات فتح المبین با رمز «یا زهرا» آغاز و منجر به پیروزی رزمندگان اسلام شد. در این عملیات 15 هزار نفر از نیروهای متجاوز رژیم صدام به اسارت در آمدند و این حرکت، مقدمه طرح نقشه عملیات فتح خرمشهر را فراهم کرد.

انتهای پیام


true
true
true