×

منوی اصلی

true
فارغ از شیوه های زیبایی شناسانه نمی توان به ارائه خدمات بصری پرداخت
هر انسان فهیمی تایید می کند که ما نمی توانیم فارغ از شیوه های زیبایی شناسانه به ارائه خدمات بصری بپردازیم. در اینجا لازم است به این نکته اشاره کنم که یک طراح گرافیک، نگارگر، تابلو ساز، هنرمند و یا هر متولی دیگر برای تهیه تابلوهای شهری به صورت تفکیکی و موردی به شکل و فرم و محتوای تابلوها توجه می کند.

به گزارش پایگاه خبری نسیم‌یزد‌نیوز ،سید طه صداقت کشفی از نویسندگان، طراحان گرافیک و نریتورهای یزد که در رشته روانشناسی تحصیل کرده و در حوزه های رسانه ای به فعالیت می پردازد در یادداشتی به موضوع المان های شهری و ویژگی های آن پرداخته است.
در ادامه متن یادداشت سید طه صداقت کشفی منتشر شده است: «یکی از عناصر مهم بصری در سطح شهر المان ها و نشان هایی است که عموما برای اطلاع رسانی مردم مورد استفاده قرار می گیرد اما سوال اینجاست که آیا صرف توجه به اطلاع رسانی دقیق کفایت می کند یا اینکه علاوه بر آن باید به خصوصیات زیبایی شناسانه ای که می تواند حس زیبایی دوستی افراد را ارضا کند نیز دارای اهمیت است؟
با گشت و گذاری در شهر متوجه می شویم که در بعضی از موارد خلاقیت ها و ابتکارات بسیار شایسته ای هم در تابلو ها و هم در المان های موجود به کار رفته است اما در پاره ای موارد کاملا مشهود است که به چنین عنصری کوچکترین توجهی نشده است.
ما از یک تابلو یا یک المان شهری چه توقعی داریم؟! در اینجا منظور از المان، نمادها و نشانه هایی است که می تواند نشان دهنده فرهنگ یا تعلقات یک قوم خاص مردم یک منطقه مورد نظر باشد، حالا ممکن است این تعلق یک تعلق مذهبی، هنری، بومی و یا هر مورد دیگری باشد.
به موضوع اصلی بر می گردیم، آیا برای استفاده از تابلو ها که معمولا وظیفه اطلاع رسانی دارند یا المان ها که نمادی از یک تعلق خاطر هستند عناصر زیبایی شناسانه اهمیت دارد یا خیر؟
هر انسان فهیمی تایید می کند که ما نمی توانیم فارغ از شیوه های زیبایی شناسانه به ارائه خدمات بصری بپردازیم. در اینجا لازم است به این نکته اشاره کنم که یک طراح گرافیک، نگارگر، تابلو ساز، هنرمند و یا هر متولی دیگر برای تهیه تابلوهای شهری به صورت تفکیکی و موردی به شکل و فرم و محتوای تابلوها توجه می کند ولی آیا در یک نگاه کلی به عنوان ناظری که از بالا به یک شهر یا حتی بخش کوچکی مثل یک خیابان می نگرد از مجموع تابلوهای نصب شده احساس خوشایندی حاصل می شود؟
آیا یک رهگذر وقتی که در پیاده رو خیابان قدم می‌زند و برای یافتن نشانی مطب دکتر، مغازه ای خاص، یک اداره و یا هرجای دیگر به تابلو ها نگاه می کند علاوه بر یافتن اطلاعات مورد نظر احساس آرامش هم می کند؟ و یا نگاه زیبا بین او که ریشه در فطرت انسان دارد با دیدن مجموعه ای از تابلو ها که نقش و نگار ویژه ای را ترسیم کرده اند، لذت می برد؟
قضاوت درباره این موضوع به عهده خود شماست که آیا در شهری مثل یزد چنین اتفاق حرفه ای و هنرمندانه ای در جریان است؟ برای یافتن پاسخ می توان به خیابان هایی سر زد که تمرکز اصناف و قشرهای مختلف مشخص مثل ساختمان پزشکان در آنجا به صورت متراکم دیده می شود، در چنین خیابان هایی معمولا انبوهی از تابلو ها به چشم می خورد. در سالهای اخیر معمولا سعی شده است که برای این تابلو ها شیوه ای متحد الشکل در نظر گرفته شود. که از یک منظر اقدام پسندیده ای است. اما آیا برای انتخاب شکل و رنگ و چگونگی نصب تابلو ها عاملی مانند آرامش و حتی لذت بصری مد نظر قرار گرفته است ؟
حداقل در بخشی از شهر چنین رویکردی وجود ندارد. البته نمی توان منکر زحمات کسانی شد که برای زیبا ساختن نمای شهری دائما در حال تلاش اند ولی با این حال  گاهی می بینیم که به روشی مانند یکسان سازی بیش از تنوع چشم نواز بصری توجه می شود. البته به راستی سخت است که هم تنوع را رعایت کرد و هم از بی نظمی جلوگیری نمود! ولی وقتی که در یک پیاده رو خیابان می بینید همه درب مغازه ها به صورت یکسان رنگ شده اند که نظم بیشتری پیدا کنند، گاهی خلاقیت بصری و تنوع چشم نواز زیر سوال می رود. در مجموع نظر من این است که برای طراحی و پیاده سازی عناصر بصری از قبیل تابلو ها برای اطلاع رسانی علاوه بر مواردی از قبیل نظم و یکسان سازی باید به زوایای دیگر مثل آرامش، تنوع و فرح بخشی فضای موجود هم توجه کرد، و اما همین نکته درباره المان های شهری که بیشتر به نمادهای میادین و اماکن ویژه مربوط می شود، حائز اهمیت است. به این معنی که در المان ها نیز باید علاوه بر انتقال مفهوم به دیدگاه، زیبایی شناسانه ای رسید که مردم با دیدن آنها احساس شعف و نشاط کنند، در حال حاضر گاهی می بینیم نشانه ای در یک چهارراه یا معبر نصب شده که مفهوم بلندی دارد اما از نظر زیبایی ظاهری باید در آن تجدید نظر کرد، هرچند به این نکته نیز اذعان دارم که نگاه زیبا در بین افراد مختلف یکسان نیست، ولی به هر حال برای قضاوت درباره زیبایی بصری، می توان به‌نظر اکثریت و یا گروهی آگاه استناد کرد.»
انتهای پیام/


true
true
true