×

منوی اصلی

true
برداشت مازاد سالانه 230 میلیون مترمکعب از آبهای زیرزمینی در یزد
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزد با اشاره به این‌که خط انتقال آب از عمان به یزد برای مصرف صنایع از چندی پیش در دست مطالعه قرار گرفته است، گفت: این طرح هم‌اکنون در مرحله رایزنی با سرمایه‌گذار است.

به گزارش پایگاه خبری نسیم یزد نیوز ، محمدمهدی جوادیان‌زاده در جریان دیدار با نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه یزد با اشاره به این‌که از سال 97 موضوع تدوین طرح سازگاری با کم‌آبی هر استان در دستور کار هیئت دولت قرار گرفته است، اظهار کرد: هر استان باید با تشکیل کمیته تخصصی این طرح را با هدف پایدار کردن منابع آب زیرزمینی، تدوین کند.

وی افزود: تدوین طرح سازگاری با کم‌آبی در یزد نیز از همان زمان در یزد آغاز شد و به زودی طرح‌هایی در زمینه آب شرب، کشاورزی و صنعت تدوین و به کارگروه ملی ارسال می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزد گفت: از آنجا که این طرح به امضای همه دست‌اندرکاران حوزه آب می‌رسد، همه مکلف به اجرای آن هستند.

جوادیان زاده تصریح کرد: با توجه به این‌که سالانه ۲۳۰ میلیون مترمکعب بیش از ظرفیت سفره‌های آب زیرزمینی یزد، از این منابع برداشت می‌شود در حال حاضر برنامه‌ ما تا پنج سال آینده، برداشت نکردن این میزان است و فعلا به دنبال جبران خسارت‌های گذشته نیستیم.

وی با اشاره به اینکه در همه بخش‌ها می‌توان با مدیریت مصرف، این مهم را محقق کرد، افزود: در حال حاضر جهاد کشاورزی یزد اعلام کرد که با پنج درصد میزان آبی که اکنون در حوزه کشاورزی مصرف می‌شود، می‌تواند 50 درصد محصولات فعلی را تولید کند.

جوادیان‌زاده تاکید کرد: اگر محصولات کشاورزی با استفاده از تکنولوژی‌های روز آبیاری شوند، به طور قطع میزان مصرف بسیار کمتر می‌شود و با مصرفی بسیار کمتر از میزان فعلی می‌توان چندین برابر محصول تولید کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزد با اشاره به این‌که یکی از مشکلات موجود در مسیر مدیریت مصرف آب، نداشتن الگوی مشخص در زمینه‌های شرب، کشاورزی و صنعت است که تلاش ما شناسایی و معرفی الگو در زمینه صرفه‌جویی در مصرف آب در قالب طرح سپاس است.

وی در مورد خطوط مصوب انتقال آب استان یزد نیز خاطرنشان کرد: خط انتقال از دریای عمان به یزد باید توسط بخش خصوصی اجرا شود که در حال حاضر چند سرمایه‌گذار مطرح کشور دعوت شده‌اند و اکنون در مرحله رایزنی با آنها هستیم.

جوادیان زاده گفت: خط دوم انتقال آب نیز با همکاری نمایندگان استان یزد در مجلس در مرحله پیگیری برای تخصیص بودجه است که امیدواریم با تحقق این امر، شاهد سرعت گرفتن اجرای این خط باشیم.

انتهای پیام/ر


true
true
true