×

منوی اصلی

true
تحلیلی بر ریشه‌های بد پوششی در جامعه
یکی از ریشه ها و دلایل اقبال دختران و زنان به سمت استفاده از پوشش های نامتعارف و آرایش های محرک را می توان در ارزش دانستن آنها از سوی برخی افراد جامعه عنوان کرد .

وقتی یک زن بد پوشش با آرایش های زننده اش وارد مغازه ای می شود و صاحب مغازه با عزت و احترام از او استقبال کرده و حتی اجناس را با تخفیف زیاد به او می فروشد، وقتی همان زن سر خیابان می ایستد و اولین تاکسی جلویش توقف می کند، وقتی وارد اداره یا بانکی می شود، همه برایش بلند می شوند و کارش را سریع انجام می دهند، وقتی با همسرش به میهمانی می رود و همه همسرش را به خاطر انتخاب چنین زنی تحسین می کنند! دیگر چه انتظاری می توان داشت چنین شخصی بر روند بد پوششی خود ادامه ندهد .

وقتی ارزش بدپوشش‌ها بیشتر از با حجاب‌ها شود

درواقع یکی از ریشه ها و دلایل ترویج بد پوششی و اقبال دختران و زنان به سمت استفاده از پوشش های نامتعارف و آرایش های محرک را می توان در ارزش دانستن آنها از سوی برخی افراد جامعه عنوان کرد. کم کم چنین شخصی که تا دیروز از حجاب مناسبی برخوردار بوده به بی حجابی رو می آورد چون احساس می کند که با این کار اعتماد به نفس بیشتری پیدا کرده، با قدرت بیشتری در بین مردم حاضر شده و می تواند با تسلط بیشتری در بین جمعیت صحبت کند .

یکی از مهمترین دلایل بد پوششی این است که فرد بد پوشش مورد توجه و محبت بیشتری از سوی دیگران قرار می گیرد. در این بین برخی مردان به افراد بد پوشش بیشتر توجه می کنند و این ممکن است فرصت ها یا موقعیت هایی را برای آنها ایجاد کند و بتوانند در شرکت، مؤسسه یا اداره ای با درآمد مناسب استخدام شوند .

البته باید افراد بد پوشش از خود این سوال را بپرسند که چرا برخی مردان به آنها بیشتر از یک زن با پوشش مناسب توجه می کنند؟ واضح است که برخی مردان در دل خود نیت های سالمی نسبت به زنان ندارند و از بین زنانی که در اطراف خود می بینند جذب آنهایی می شوند که پوشیدگی کمتری در ظاهر و در رفتار خود دارند .

باید اذعان کرد، وقتی فردی حجاب و حیایش را کنار می گذارد و با آرایش های غلیظ در جامعه ظاهر می شود ناخواسته به مردان می گوید که از این پس مرزی بین ما نخواهد بود و شما می توانید با من راحت تر باشید .

تعریف و تمجیدهای بی‌جا از بد پوشش‌ها

یکی دیگر از دلایل و ریشه های تمایل دختران جوان به بد پوششی تعریف و تمجید بی جا از رفتار آنها است. واضح است که وقتی زنی خودش را آرایش می کند و بی حجاب می شود، بیش از گذشته زیباتر و جذاب تر به نظر می رسد و همین کار باعث می شود که بسیاری از اطرافیان آنها را تحسین کنند و زیبایی هایشان که تا قبل از این آشکار نبودند، ستایش نمایند. طبیعی است آنها هم لذت بیشتری از زندگی می برند چون احساس می کنند از همه زیباتر هستند و به همین خاطر مورد توجه دیگران قرار گرفته‌اند .

به این دسته از افراد باید گفت، شما به عنوان یک بانوی زیبا در نگاه نخست این حق را دارید که از زیبایی خود بهره بیشتری ببرید، شما به وسیله آرایش خود را زیباتر از آنچه هستید نمایش می دهید و مورد تحسین دیگران نیز قرار می گیرید.اما آیا می دانید با آرایش خود هر لحظه در حال تبلیغ کردن خودتان هستید تا مورد انتخاب افراد خاص قرار بگیرید؟

وقتی یک بانوی بد پوشش مورد احترام قرار می‌گیرد

وقتی زنی بی حجاب یا بد پوشش می شود، مورد احترام افرادی خاص قرار می گیرد که این نوع ظاهر را می پسندند. بنابراین از آنجا که این افراد با دیسیپرین خاصی با آنها رفتار می کنند، لذا احساس بد پوشش ها این است که شخصیت اجتماعی آنها تقویت شده و ارتقاء شخصیت یافته اند .

در آیه ۵۹ سوره احزاب می بینیم که قرآن کریم پس از آنکه توصیه می کند زنان خود را بپوشانند می فرماید: «این کار برای اینکه به عفاف شناخته شوند، بهتر است .»

بنابراین شخصیت واقعی یک زن، شخصیتی برخواسته از حیا و عفاف و محجوب بودن است و چنین شخصیتی در پیشگاه الهی و وجدان انسانی انسان ها معتبر و ارزشمندتر است .

ایجاد موقعیت‌های شغلی برای بد پوشش‌ها

متاسفانه این روزها می بینیم که در بیشتر نمایشگاه ها، فروشگاه ها و شرکت های خصوصی و حتی بخش بازاریاب کارخانجات برای اینکه بتوانند مشتریان بیشتری جذب کنند از افراد بد پوشش و آرایش کرده استفاده می کنند و همین موضوع خود زمینه ای را فراهم کرده تا زنان احساس کنند اگر این گونه پوشش را برای خود انتخاب کنند موقعیت های شغلی بیشتری برایشان فراهم خواهد شد. و این خود واقعیتی است که ریشه بیشتر بد پوششی ها را می توان در آن دید .

برخی شرکت ها حتی علناً ظاهر غیراسلامی را طلب می کنند و در غیراین صورت به بانوان شغلی نمی دهند. اگر دانشجویی بد پوشش و آرایش کرده باشد ممکن است بیشتر از یک دانشجوی با حجاب مورد توجه و عنایت استاد قرار بگیرد و در مجموع باید اذعان کرد که فرد با بی حجابی و بد حجابی در جامعه به موفقیت های بیشتری دست پیدا می کند .

اما یک موقعیت مطلوب چه موقعیتی است؟ آیا اینکه مردانی بخاطر ظاهر زیبا و جذاب به زن توجه بیشتری کنند در حالیکه نسبت به همسر خود چنین توجهی ندارند، یک موقعیت مطلوب است؟

شاید بد نباشد به این جنبه نیز فکر کنیم که نهایت زندگی و موقعیت ما به کجا خواهد رسید. اینکه نهایت موقعیت ما در پیشگاه الهی است. ما چه موقعیتی را در این محضر خواهیم داشت؟ دسترسی به کدام موقعیت برای ما موفقیت آمیزتر است؟

ارائه الگوی های مخرب پوشش در اجتماع

از مهمترین دلایل و ریشه های گرایش دختران و بانوان به سمت بد پوششی، استفاده از آرایش های زننده و مدگرایی و تجمل گرایی، ارائه الگوهایی است که در اجتماع به آنان ارائه می شود .

متاسفانه بازار های ما پرشده از کیف ها، لباس ها، اسباب بازی ها، لوازم التحریر، دفترهای مشق، مجلات ژورنالیستی و ... که تصاویر زنان یا عروسک های بی حجاب غربی بر روی آنها چاپ شده است، از طرفی دیدن چهره زنان بازیگری که فیلم های آنها بر روی پرده سینماها است، تماشای فیلم ها و برنامه های ماهواره ای و تماشای تصاویر موجود در شبکه های اجتماعی خود زمینه ای را برای ترغیب و تشویق دختران و زنان به انتخاب یک نوع بد پوششی فراهم آورده است که در این میان برنامه های فرهنگی و تبلیغی برای مقابله با این پدیده و الگوسازی های مناسب در جامعه نیز با کندی پیش می رود .

در پایان باید بر این نکته تاکید کرد که جمعیت افراد بد پوشش در جامعه اسلامی به نسبت افراد با حجاب و با حیا بسیار اندک است اما اگر دست روی دست گذاشته و هیچ حمایت و پشتیبانی از با حجاب ها صورت ندهیم و اگر بستر آزادی عمل و اختیار افراد بد پوشش را با ارزش قائل شدن و اهمیت دادن به آنها فراهم آوریم کم کم شاهد افزایش این جمعیت خواهیم بود .

اگر هر فرد مسلمان و با تقوایی در هر جا و مکان و موقعیتی که قرار دارد به افراد بد پوشش بی اعتنا باشد و از ارائه خدمات به آنها خود را معذور بداند و اگر هر بد پوششی با نگاه های تلخ و با بی توجهی افراد جامعه روبرو شده و خود را تنها ببیند دیگر چنین پوششی را برای خود انتخاب نخواهد کرد و پی به رفتار ناشایست و اشتباه خود برده و از روش گذشته اش توبه می کند .

بنابر این علاج درمان بیماری بد پوششی در جامعه اسلامی تنها در بی اعتنایی و عدم توجه و تحویل نگرفتن آنها است. مسلم است که بد پوشش ها تمام تلاششان از آرایش خود و خودنمایی در انظار عمومی این است که مورد توجه و اهمیت دیگران قرار بگیرند و اگر ببینند کسی به آنها نگاه نمی کند و توجهی به آرایش و زیبایی هایشان ندارد، پوشش خود را تغییر خواهند داد .


true
true
true