×

منوی اصلی

true
تاثیر ورزش در بهداشت روان
بهداشت روانی درون، مفهوم کلی بهداشت قرار دارد و بهداشت یعنی توانایی کامل برای ایفای نقش های روانی و بهداشتی؛ بهداشت به معنای نبود بیماری یا عقب ماندگی نیست .

انجمن بهداشت روانی کانادا در یک دید جامع، بهداشت روانی را در 3 قسمت (نگرش های مربوط به خود، نگرش های مربوط به دیگران و نگرش های مربوط به زندگی) تعریف می کند، از نظر این انجمن بهداشت روانی یعنی توانایی سازگاری با دیدگاه های خود، دیگران و رویارویی با مشکلات روزمره زندگی. بهداشت روانی افراد متاثر از عوامل متعددی است .

  ورزش راهکار دستیابی به آرامش

ضروری ترین نیازهای بشر که جزء شرط های اصلی بهداشت روانی به شمار می رود، آرامش خاطر، احساس امنیت، شادابی و نشاط است؛ ورزش یکی از راه های دستیابی به این امر مهم می باشد .

ورزش و فعالیت های جسمانی نقش قاطع و موثری بر بهداشت روانی دارد، تحقیقات بسیاری نشان داده است که ورزش علاوه بر اینکه ابزار ارزشمندی برای حفظ سلامت جسمانی است، رابطه نزدیکی با سلامت روانی و به ویژه پیشگیری از بروز ناهنجاری های روانی نیز دارد، ورزش از اضطراب و افسردگی می کاهد و اعتماد به نفس را افزایش می دهد .

به طور کلی کسانی که فعالیت های جسمی و تمرینات ورزشی را انجام می دهند دارای هوش، نظم، انگیزه، اعتماد به نفس و بازدهی بیشتر و خستگی کمتر می باشند، ورزش به ویژه در سنین کودکی و نوجوانی راهکار سالمی برای آزاد کردن انرژی های اندوخته شده است و این خود بسیار لذت بخش و آرامش دهنده می باشد .

  شرکت در فعالیت های ورزشی به اجتماعی شدن، کسب مهارت و کفایت و همچنین دوست یابی و ارتباط سالم با همسالان کمک می کند، تحقیقات نشان می دهد که ورزش بر عملکرد های شناختی و هوش تاثیر مثبت دارد البته پاره ای از محققان نیز بر این باورند که چنین رابطه ای وجود ندارد .

تاثیر ورزش بر سلامتی در تمام سنین

بدون شک رشد حرکتی کودک در رشد ذهنی وی مهم و موثر است و آن طور که پژوهش های اخیر نشان داده میزان یادگیری کودک با سطح فعالیت های حرکتی و جسمی وی مربوط است .

بهبود کارکردهای شناختی و ذهنی ناشی از ورزش هم در بزرگسالان و سالمندان و هم در جوانان و نوجوانان دیده شده است. تحقیقات نشان داده پس از اجرای تمرینات و برنامه های ورزشی حتی در عملکرد شناختی بیماران روانی سال خورده نیز بهبود دیده می شود و این به دلیل این است که درگیری غیر قابل اجتناب کل مغز در فعالیت های بدنی یک عامل مهم احتمالی در بازگرداندن و توقف فرآیند های انحطاط سلولی جسمی پیری است که در نتیجه آن در توانش ذهنی سالخوردگان در نتیجه تمرینات ورزشی مداوم میزان جریان خون در مغز افزایش می یابد .

افزایش جریان خون موجب اکسیژن رسانی و تغذیه بهتر نرون های مغز شده و از تنگ شدن عروق مغز جلوگیری می کند، این تاثیرات خود موحب پیشگیری از فراموشی و زوال توانمندی های ذهنی در سالمندی می شود .

پژوهشگران همچنین دریافتند که سالمندانی که در یک برنامه تمرینی قدرتی و انعطافی به مدت یک سال در روز 3 بار در هفته و در طول 4 ماه شرکت کردند، عملکردشان در اجرای آزمون های حافظه بهبود یافته است، پژوهش های متعدد نیز نشان می دهند که بازی های ورزشی باعث افزایش خلاقیت، استقلال، رهاسازی تنش و نیز برقراری بیشتر روابط صمیمانه بین افراد می شود .

فعالیت های ورزشی محبوبیت و سازگاری اجتماعی افراد را افزایش می دهد، کشف هیجان انگیزی که صورت گرفته این است که تمرینات ورزشی علاوه بر افزایش جریان خون در مغز میزان تولید نوعی فاکتور رشد را افزایش داده که این عامل نرون های مغز را در مقابل آسیب و صدمه مقاوم می کند و به بقای آنها کمک می کند، این مولکول همچنین می تواند از تباهی سلول ها در اثر بیماری های آلزایمر و پارکینسون جلوگیری کند .

تاثیرات تمرین بر سلول های عصبی ناشی از افزایش جریان خون در مغز است که منجر به آزاد شدن فاکتورهای رشد می شود و می تواند از سکته مغزی پیشگیری کند، از سوی دیگر تمرینات ورزشی می تواند مانند برخی ترکیبات دارویی، موجب آزاد سازی سروتونین، نوراپی نفرین و دوپامین شود .

تاثیر ورزش بر رفتار شغلی

تاثیر ورزش بر رفتار شغلی نیز مورد بررسی قرار گرفته است، انجام فعالیت های جسمانی با کاهش قابل ملاحضه ای در غیبت شغلی همراه است، این قبیل فعالیت ها با سلامت جسمانی و کاهش عوارض قلبی که به عنوان عوامل عمده غیبت مطرح می شود مرتبط است همچنین ورزش با اصلاح برون داده‌های شغلی و کاهش خطاهای ناشی از کارها نیز همراه است به طور کلی تحقیقات نشان می دهد که افراد پس از انجام فعالیت های جسمانی و تمرینات ورزشی نوعی تجربه مثبت یا حس بهبود و پیشرفت کیفیت زندگی را در خود مشاهده می کنند .

این موارد تنها به ورزشکاران اختصاص ندارد بلکه در مورد افرادی که به صورت تفریحی و غیره مستمر ورزش می کنند نیز صادق است، تمرینات ورزشی موجب تکثیر سلول های مغز به ویژه در ناحیه هیپوکامپ می شود، این ساختار در انتقال اطلاعات از حافظه کوتاه مدت به بلند مدت دخالت دارد .

به طور کلی پژوهشگران دریافتند که محیط های چالش برانگیز که شامل 3 عامل موقعیت های یادگیری فشرده، تعامل های اجتماعی و فعالیت های فیزیکی هستند نقش مهمی در افزایش تعداد سلول های مغز در جانداران مختلف و حتی در انسان دارند .

  فعالیت های بدنی به خصوص ورزش سهم زیادی در ایجاد امنیت و آرامش روانی و اجتماعی برای افراد و جوامع، تامین بهداشت و سلامتی و زندگی سالم خواهد داشت. تاثیر مهارت های حسی حرکتی و فعالیت های ورزشی در کنش های ذهنی و تحول روانی به گونه است که بسیاری از روانشناسان و کارشناسان تعلیم و تربیت عقیده دارند این قبیل فعالیت ها در درجه اول می بایست جزء برنامه های موظف آموزشی قرار داده شود .

آشنایی دانش آموزان و دانش پژوهان با برنامه ها و روش های مختلف فعالیت های حسی و حرکتی نه تنها سبب کنش های ذهنی آنها می شود بلکه موجبات نشاط روانی و سرزندگی تقویت اعتماد به نفس و بالطبع بهداشت روانی آنها را فراهم می کند .


true
true
true