×

منوی اصلی

true
امام جمعه یزد: مشکل اقتصاد ما از ضعف سیستم آموزشی نشات می‌گیرد
امام جمعه یزد گفت: مشکل اقتصاد ما از ضعف سیستم آموزشی نشات می‌گیرد و دانشگاه‌ها به جای اینکه مدیر و کارآفرین تربیت کنند، بیکار تحویل جامعه می‌دهند.

به گزارش نسیم یزد،آیت‌الله «محمدرضا ناصری‌یزدی» در جریان دیدار با مدیران آموزش و پرورش استان که به مناسبت آغاز سال تحصیلی انجام شد با تاکید بر این‌که به هیچ عنوان نباید نسبت به تربیت و تحصیل دانش‌آموزان بی‌تفاوت باشیم اظهار کرد: اگر نتوانیم زمینه استفاده درست از وقت دانش‌آموزان را فراهم کنیم و یک فرد تربیت شده، عالم، با اخلاق، متدین تحویل جامعه دهیم قطعا حق آنها را ادا نکرده‌ایم.

وی با تاکید بر این‌که وظیفه اصلی نظام آموزشی ما باید انسان سازی باشد افزود: الان متاسفانه دنیا هدف زندگی و خلقت انسان را به خوبی نمی‌داند و به همین دلیل قضاوت‌ها در ارتباط با انسان‌های خوب به پول و مقام و مواردی از این قبیل تغییر کرده است.

امام جمعه یزد تصریح کرد: گم شدن هدف اصلی زندگی در جهان سبب می‌شود که امروز در ارتباط با ایران قضاوت شود و ایرانی که خود قربانی تروریسم بوده را حامی ترور معرفی کنند و آل‌سعود جنایتکار را عضو سازمان‌های حقوق بشر می‌کنند.

ناصری یزدی با تاکید بر این‌که هدف زندگی و همچنین شاخصه‌های انسان خوب را باید برای جامعه معرفی کنیم، گفت: این شاخصه‌ها باید مشخص شده و در برنامه تربیتی ما قرار گیرد که خروجی مدارس ما انسان‌هایی باشند که همه دارای ویژگی‌های یک انسان خوب از دیدگاه اسلام باشند.

نماینده ولی فقیه در استان یزد ادامه داد: در صورتی که این شاخصه‌ها در جوانان ما به خوبی وجود داشته باشد تعهد کاری آنها و تعهد به پیشرفت کشور هم افزایش پیدا می‌کند و به هیچ عنوان حاضر نیستند در خارج کشور کار کنند و تمام تلاش خود را به کار می‌بندند که زمینه ایجاد زیرساخت‌ها و پیشرفت کشور را فراهم کنند.

سیستم آموزشی ما "دین" و "تفکر و تعقل" را به جوانان آموزش نمی‌دهد

وی با اشاره به این‌که طراحی سیستم‌‌های آموزشی فعلی ما 100 سال قبل توسط انگلیسی‌ها انجام و از آن سال در ایران در حال اجرا است، خاطرنشان کرد: در این سیستم آموزشی دو موضوع "تفکر و تعقل" و "ایمان" حذف شده است.

امام جمعه یزد افزود: ما الان در سیستم آموزشی چیزی به عنوان فکر کردن و تعقل نداریم و تمام سیستم آموزشی ما بر اساس بخوان، حفظ کن و نمره بگیر تنظیم شده است و نگذاشته‌اند که سیستم آموزشی ما بر اساس بخوان، فکر کن، نوآوری کن، تولید کن، پیشرتف کن و بالا بیا تنظیم شود.

ناصری یزدی با تاکید بر این‌که گره‌های فعلی کشور به ویژه در حوزه اقتصاد به وسیله نوآوری برطرف می‌شود خاطرنشان کرد: ما اگر در سیستم خود به ویژه در حوزه تولید نوآوری داشتیم الان نیاز نبود که مواد اولیه بسیاری از تولیداتمان را از خارج کشور وارد کنیم و به بیگانگان وابسته باشیم.

پس از 50 سال همچنان در خودرو به بیگانگان وابسته هستیم

نماینده ولی فقیه در استان یزد ادامه داد: چرا ما باید بعد از 50 سال از اینکه خودروسازی وارد کشور شده همچنان به بیگانگان وابسته باشیم و برخی از خودروهای کشور همه پس از چندین دهه از ساخت آنها همچنان به همان کیفیت و ظاهر ساخته شود، چرا پیکان باید چندین دهه در کشور تولید شود اما حتی ما یک دستگیره در آن را هم نتوانیم اصلاح کنیم و بهبود ببخشیم.

وی تصریح کرد: علت این موضوع این است که در مدارس ما به دانش آموزان نگفته اند فکر کن و برای بهبود کارها تعقل داشته باش، نواوری و تولید را به دانش آموزانمان آموزش ندادیم و خلاقیت را در وجود آنها ظهور و بروز ندادیم.

امام جمعه یزد با تاکید بر این‌که در برخی از عرصه‌های علمی کشور از جمله رشته‌های پزشکی پیشرفت‌های قابل توجهی داشتیم خاطرنشان کرد: ما در هسته‌ای، پزشکی، نانوها و صنایع دفاعی سدهای پیش رو را رد کردیم و به توسعه‌های زیادی دست پیدا کردیم ولی این تجربه را در عرصه‌های صنعت و مورادی از این قبیل مورد استفاده قرار ندادیم.

مشکلات فعلی اقتصاد به دلیل عدم نوآور ساختن دانش‌آموزان در مدارس است

ناصری یزدی ادامه داد: الان به دلیل نظام آموزشی که در کشور وجود دارد دانش‌آموز و دانشجو حاضر نیست در دروس کنکاش و بررسی کند و در صورت وجود اشکال آن را برای برطرف شدن اعلام کند بلکه به دلیل اینکه می‌خواهد کنکور قبول شود و یا مدرک دانشگاهی بگیرد تنها بر روی حفظ کردن همان جزوه و کتابی تمرکز ‌کند که استاد به وی داده است.

نماینده ولی فقیه در استان یزد خاطرنشان کرد: نتیجه این موضوع این می‌شود که جوانان ما پس از گذراندن چندین سال تحصیل در مدارس و دانشگاه‌ها فارغ التحصیل شوند و دوران بیکاریشان شروع شود، این موضوع می‌شود که هرسال هزاران فارغ‌التحصیل بیکار به جامعه وارد می‌شوند در صورتی که دانشگاه‌ها باید همین چند هزار فارغ‌التحصی

را فکور و محقق و نواور به جامعه عرضه کنند.

به گفته وی سیستم مدارس و نظام آموزشی ما باید به گونه‌ای باشد که دانش‌آموزان و دانشجویان از زمانی که شروع به تحصیل می‌کنند اقدام به اشکال گرفتن از دروس و اساتید کنند و استادان هم به آنها مجال بیان ایراداتشان را بدهند تا به این وسیله شاکله جوانان ما در زمینه بررسی برای رفع مشکلات شود.

امام جمعه یزد موضوع دومی که از سیستم آموزشی ما حذف شده را دین و قرآن دانست و خاطرنشان کرد: ما باید هویت دینی و خدایی جوانانمان را در مدارس و دانشگاه‌ها برای آنها معرفی کنیم ولی متاسفانه الان سیستم آموزشی ما توجه به دین و قرآن و تربیت دینی را در سطح بسیار پایینی دارد.

ناصری یزدی به رسیدن انقلاب به چهلمین سال خود اشاره کرد و گفت: امسال را مراسم های چهملین سال انقلاب باید به بازنگری در ارتباط با دستاوردها و مشکلاتی که در فعالیت‌هایمان داشتیم اختصاص دهیم و با بررسی دقیق نسبت به رفع مشکلات و تقویت نقاط قوت قدم برداریم.

توجه به پیشرفت و افزایش ظرفیت نیروی انسانی بسیار کم است

نماینده ولی فقیه در استان یزد با انتقاد از اینکه صنایع و عرصه‌های مختلف جامعه چندان به پیشرفت نیروی انسانی توجهی ندارند گفت: الان شخصی که 30 سال قبل با عنوان کارگری مشغول به کار شده الان هم با همان عنوان از کار بازنشسته می‌شود و و هیچ تغییری در وی رخ نمی‌دهد، این برای جامعه ما مشکل بسیار زیادی دارد چرا که همان شخص می‌تواند یک به یک پله ‌های پیشرفت را طی کند و خودش به مدیر و کارآفرین تبدیل شود.

وی افزود: به این ترتیب ما تنها نیرو، توان و ظرفیت افراد را به پایان می‌بریم و نه علم و نه تخصص آنها را افزایش نمی‌دهیم، در صورتی که می‌توانیم با افزایش علم افراد زمینه ایجاد ظرفیت‌های جدیدی در وی را فراهم کنیم و بعد از 30 سال افراد را خانه‌نشین نکنیم.

امام جمعه یزد تصریح کرد: این موضوع سبب می‌شود که هزینه دولت در ارتباط با بازنشستگان افزایش پیدا کند و زمینه‌ای فراهم شود که امکان هزینه کرد برای عرصه‌های دیگر کشور را از دولت بگیرد.


true
true
true